TOTALVILA!

Hur mycket vilar era hundar? Vad betyder vila för er ang era hundar? För mig betyder... Vanlig vila dag - betyder liksom inget träning, utan vanliga promenader, kan vara skogspromenad på 2 timmar. Typ så. Men t o t a l vila, många tycker att sina hundar inte behöver detta. Men för mig är det livsviktigt.

När jag tränar mina hundar, kör jag helt slut på dom ~ hårdträning. Så de behöver minst en dag i veckan där de bara sover, äter och skiter. Det är då musklerna växer och de får återhämta sig ordentligt. Inget något av mental eller fysiskträning, jag brukar undvika att ge barf, då de ska inte jobba något. Utan äta lätt och sen bara sova.
 
Jag tar ofta en arbetsdag (alltså mitt jobb) som totalvila, så de stannar från mitt jobb hela dagen och bara sover. Med rastning av min granne eller brorsan. Inte på helger då jag är hemma och det är då vi ska göra saker tillsammans och umgås ordentligt. Det uppskattas något otroligt av hundarna, vad jag upplever det. De är trötta när jag kommer hem och verkar ha njutit av dagen. De sover vidare på kvällen och visar inget intresse att busa, träna, gå ut. De gillar totalvilo dagar. Då orkar de mer de övriga dagar i veckan.
 
Idag, på en helg, har jag besök av kompisar från Örebro och jag har annat saker som jag ville göra. Kände jag behövde och ha hundfri dag, det har varit mycket hund på sistone. Så det fick bli en totalvilo dag för hundarna idag, på en lördag.

Imorse gick vi ute en lugnrunda på 1 timme, sen har de varit hemma hela dagen. Inget mer. Min bror var hemma hela dagen så hade de sällskap och kunde bli utsläppt till trädgården. Nu ikväll var de ensam hemma i några timmar - jag kom precis hem. Har en haft en toppen hundfri dag! :)
 
Imorgon är hundarna pigga och har återhämtat sina krafter, för det blir en fartfylld dag för dom! :))
 
Tyra vilar... Hon älskar att ha huvudet under täcket, annars är något fel! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback