2-spann släde & bus i skogen!

Idag skulle jag kliva upp kl 8, men laaatade kvar i sängen tills 9. Oj för sent! Skyndade mig upp och fixa grejerna, hoppade över frukosten. Tog med både hundar ut till skogen med släden. Skulle testa 2-spann idag! :D 
 
Hundarna jobbade väldigt bra ihop och snön var mycket lättare idag, då det var -8 grader, igår var snön tyngre pga -1 grader bara. Tyra var pigg och hade hur mycket energi som helst, Sauron med! :) Men en sak jag måste jobba bort - han gör utfall mot andra hundar när vi ska göra omkörning. USCHALIEMEJ DET FÅR HAN INTE GÖRA! Speciellt när det är mörka hundar, han reagerade idag på en rottweiler och en svart flatte men spranf bra förbi en gul labrador och 2 bruna springerspaniel... Måste träna bort det! Då det är inte tillåtet på tävlingar och det är INTE trevligt beteende! Blev besviken idag på honom. men vi kämpar vidare och jag har fått några tips på hur jag ska göra.

 


- Hejja på och var positivt när vi passerar hunden, så blir han peppad att springa förbi, inte säga NEJ osv, så han kan få negatvi verkan av det.
 
- Lära honom att vid omkörningar ska han höja tempot och vara fokus på uppgiften.
 
- Sen tänkte jag promenera med draglinan så han får fritt fram gå förbi hundarna, så jag kan belöna och korrigera honom mycket snabbare och på ett säkert sätt!
 
Men annars turen var riktigt mysigt och det gick så bra, tog 5 km runda idag. Erstavik :)
 
Efter dragturen var vi i skogen och tränade lite uppletande, men det blev mest bus med snön. Sauron var lös och tyckte att snölek var jätteroligt! Tyra surade lite ang snön, så lekte vi med pinnar istället ;)

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback